In Nederland worden elke dag heel wat mensen gebeld door het nummer +31 88 722 66 00. Soms gebeurt dit totaal onverwacht. Dat roept natuurlijk de vraag op: van wie is dit nummer? Maar minstens zo belangrijk is de vraag: is het altijd te vertrouwen als je door dit nummer wordt gebeld?
Van wie is het nummer +31 88 722 66 00?
Het antwoord op die vraag is eigenlijk heel dubbel. Let sowieso altijd goed op als je door dit nummer gebeld wordt. In theorie is dit nummer +31 88 722 66 00 namelijk wel een officieel nummer van de Rabobank. En in veruit de meeste gevallen is het ook echt de Rabobank die je aan de telefoon hebt, als je door dit nummer wordt gebeld.
Maar juist telefoonnummers uit de banksector worden dikwijls door internetcriminelen via technische trucs zoals spoofing misbruikt. Dus het is niet altijd zeker of je daadwerkelijk door de Rabobank gebeld wordt met dit nummer.
Is dit nummer betrouwbaar?
Veruit de meeste mensen hebben positieve ervaringen met dit nummer. Dit is namelijk een hulplijn van de Rabobank die 24 uur per dag bereikbaar is. Vaak kunnen zij jouw bancaire problemen oplossen. Maar er kan dus wel een adder onder het gras schuilen als je door dit nummer wordt gebeld. Soms lijkt het op jouw telefoon net alsof jij door dit nummer wordt gebeld, maar word je in werkelijkheid door een internetcrimineel gebeld die de techniek spoofing gebruikt.
Wat is spoofing?
Dit is een techniek waarmee je kunt doen alsof je via een ander nummer belt dan jouw echte nummer. Behalve bij bellen, kan dit bijvoorbeeld ook gebeuren met een sms of een WhatsAppbericht. Zo kan een crimineel dus doen alsof hij bijvoorbeeld de Rabobank is. Het slachtoffer ziet namelijk op zijn of haar telefoon het officiële nummer van die bank. Maar in werkelijkheid belt de dader dus via een telefoon die eigenlijk een ander nummer heeft.
Let altijd op: is het gesprek logisch?
Hoe ga je ermee om als je onverwacht door een bank wordt gebeld? Het is tegenwoordig, meer dan ooit tevoren, belangrijk dat je oplet of een gesprek met de bank logisch lijkt. Juist omdat er zo veel oplichters telefonisch actief zijn, zal een bank jou niet snel onverwacht bellen. Als iemand wel beweert jou namens de bank te bellen, dan is het heel gezond om veel wantrouwen te hebben. In deze tijd moet een echte bankmedewerker daar alle begrip voor hebben. Maar let op: ook een echte oplichter kan alle geduld met je hebben, omdat hij begrijpt dat je lang wantrouwend kunt blijven.
Een oplossing? Bel zelf de bank
Door alle manieren waarop oplichters zich tegenwoordig voordoen als bankmedewerkers, zou je bijna wanhopig kunnen worden. Zijn er dan echt geen oplossingen? Kun je niemand vertrouwen? Jawel, je kunt bijvoorbeeld het gesprek afbreken en aangeven zelf de bank te bellen. Je moet dan natuurlijk wel zekerheidshalve zelf het telefoonnummer van de Rabobank invoeren (bijvoorbeeld de genoemde noodlijn +31 88 722 66 00) en niet bijvoorbeeld een link hiervoor gebruiken. Als je echt het juiste nummer zelf invoert, dan is het technisch gezien eigenlijk onmogelijk dat je iemand anders aan de lijn krijgt dan de echte bank. En aan de echte bankmedewerker kun je dan vertellen over het voorgaande telefoontje. Er is in theorie nog een andere, heel goede oplossing die je kunt gebruiken als je onverwacht door de bank gebeld wordt en het niet vertrouwt. Hang de telefoon op en ga naar het dichtstbijzijnde kantoor van jouw bank. Daar kunnen ze jou over het algemeen heel goed helpen. Helaas is deze oplossing in de praktijk voor veel mensen minder makkelijk toepasbaar, onder meer omdat er tegenwoordig veel minder bankkantoren zijn dan vroeger.

